courts

Private Eye on the Problems of the Government’s Medical Central Purchasing Company

Published by Anonymous (not verified) on Fri, 08/05/2020 - 1:22am in

Mike’s article about the government’s privatisation and centralisation of the purchasing of PPE and other essential medical equipment for combating the Coronavirus follows a report in last fortnight’s Private Eye for 21st April – 7th May 2020 about the problems besetting the state-owned company the Tories had set up to do this. Centralising the purchase of PPE was supposed to lead to massive NHS savings. However, according to the Eye it has led instead only to its chiefs awarding themselves massive salaries, and staff shortages and poor pay at the bottom. The article on page 10, ‘SKIMPING OUTFITS’ runs

The government-owned company struggling to supply masks, gloves, aprons and eye protection to hospitals and GPS was set up explicitly to reduce spending on NHS supplies.

Supply Chain Coordination LTD (SCCL) has been in charge of procuring NHS supplies and the warehouses and lorries getting PPE out to the NHS since April 2018. The government argued that one centralised buying system would “generate savings of £2.4bn over a five-year period” through “efficiency”. In fact it has led to big salaries at the top and lower pay and staff shortages at the bottom.

SCCL was set up as a government-owned company in response to the Carter review of NHS productivity. Lord (Patrick) Carter argued that too many NHS trusts buying their own kit was inefficient and the government could “rationalise the procurement landscape, reduce spend and consolidate purchasing power”. Jin Sahota was brought in as SCCL chief executive from French media firm Technicolor on £230,000 a year, after the government allowed higher salaries for “commercial staff”. I’ll be absolutely blunt”, he told Civil Service World last year, “If the salary levels were somewhat different, maybe it wouldn’t have attracted me.”

In May 2019, Rob Houghton, former Post Office chief information officer, was made SCCL’s “IT focused” director. As the last Eye’s special report on the Post Office’s Horizon IT scandal noted, in 2016 Houghton launched a review into the malfunctioning system, which was mysteriously abandoned. The courts later found that a matter of “great concern”.

SCCL manages procurement of NHS bulk supplies and contracts distribution of NHS essentials through a five-year, £730m deal signed in 2018 with UK logistics firm Unipart, which runs the NHS warehouses and lorry deliveries. In September 2018, Steve Barclay (then a health minister, now at the Treasury) said the SCCL/ Unipart deal was “streamlining” the NHS.

Meanwhile, £500m is being taken from NHS trusts to fund the new system and “incentivise” trusts to use it. However, any “savings” delivered look more like penny-pinching than efficiency: in December, HGV and 7.5 tonne drivers on the SCCL/ Unipart contract had to threaten strike action to get decent sick pay and push their rate above an industry low of £10.24 an hour.

At the start of April, union Unite said warehouse staff were exhausted and struggling to keep up with demand. In a cuts-driven system, there was no slack to deal with the extra burden of a pandemic. The government’s solution was to send in the army to help in the warehouses. This has provided some relief – but once the immediate crisis passes, will it return to its ill-conceived “savings” plan?

It looks like Boris’ decision to privatise the purchasing process is a result of this company’s embarrassing failure. But Deloitte and co. aren’t going to fare much better, if at all. What’s at fault is the whole notion of centralisation itself. This was used to destroy local DHSS and inland revenue offices in the 1980s and 1990s, all in the name of efficiency. I don’t believe it made the process any more efficient. In fact, given the delays benefit claimants experienced in the processing of their claims, even before IDS’ stupid and murderously destructive Universal Credit was rolled out, it made it much, much worse.

It also won’t solve the problem of a poorly paid, overworked and demoralised staff working flat out for a grossly overpaid senior management. This is now general throughout business and what used to be the civil service. It’s how the outsourcing companies were able to generate their profits in the first place – they laid off staff in order to give their shareholders nice fat dividends and senior management nice fat salaries and bonuses.

What is causing the problems is the Tories’ decimation of the NHS across its services. As Mike and others have reported, other countries like Germany were able to respond more effectively to the pandemic because they had spare capacity in beds. But the Tories had removed that in the NHS in the name of efficiency.

It’s time these false economies were wound up. Purchasing should be handed back to NHS trusts, and the NHS and the rest of the civil service properly funded.

And the Tories and their obsession with centralisation, rationalisation, privatisation and rewarding overpaid, greedy managers and board chairmen thrown out of government.

While We Were Social Distancing

Published by Anonymous (not verified) on Tue, 05/05/2020 - 4:16am in

With mounting deaths, unemployment at Depression-era highs, and daily presidential briefing spectacles, there’s even more news flying under the radar. The team at BillMoyers.com brings you the news you need to know — some of it good, some of it outrageous, all of it important — that’s been covered up by COVID-19. May 2, 2020. Continue reading

The post While We Were Social Distancing appeared first on BillMoyers.com.

While We Were Distancing, News You Need to Know – Apr. 24, 2020

Published by Anonymous (not verified) on Sat, 25/04/2020 - 5:58am in

The team at BillMoyers.com brings you the news you need to know — some of it good, some of outrageous, all of it important — that’s been covered up by COVID-19. Continue reading

The post While We Were Distancing, News You Need to Know – Apr. 24, 2020 appeared first on BillMoyers.com.

Fox News and Murdoch Sued for Denying Coronavirus Threat

Published by Anonymous (not verified) on Mon, 06/04/2020 - 5:50am in

These are grim, scary times, but for Rupert Murdoch and his alleged cable news channel over the other side of the Pond, Fox News, things just might have become just that little scarier. Fox, Murdoch, AT&T and COMCAST are being sued by a group in the state of Washington, WASHLITE, over its coverage of the Coronavirus pandemic. Zelo Street has reported that the Republicans initially denied that the virus was a real threat, even denouncing it as a fake cooked up by the Democrats. Fox News is very firmly Republican and its statement that it is ‘fair and balanced reporting’ is very far from the truth, whatever the network thinks of itself. Its coverage of the former president, Obama, was hostile that he declared it to be an opposition group, rather than a normal news service. It seems that Fox dutifully followed the Republican line about the disease presenting no threat. And now, as the country endures lockdown, its hospitals are filling up with the disease’s victims and many of its enterprising people wondering if their businesses will survive, that coverage is coming back to bite ’em. 

Zelo Street quotes a report from the Times of San Diego, that WASHLITE has asked the Washington state court to rule against Fox broadcasting any more fake information about the pandemic. It claims that the network violated the Consumer Protection Act by ‘falsely and deceptively disseminating “News” via cable news contracts that the coronavirus was a “hoax,” and that it was otherwise not a danger to public health and safety’. It specifically refers to broadcasts made by Sean Hannity and Trish Regan on March 9, in which  ‘defendants acted in bad faith to willfully and maliciously disseminate false information denying and minimizing the danger posed by the spread of the novel Coronavirus, or COVID-19, which is now recognized as an international pandemic’.

Fox have tried claiming that the suit is a violation of the First Amendment, the right to free speech. But a spokesman for the group said that defence didn’t apply, using the old metaphor about now shouting ‘fire’ in a crowded theatre. You have the right to free speech, but that right is transcended when what someone is saying endangers the whole community. Vanity Fair’s Gabe Sherman remarked that there was real fear in the network that their early downplaying of the threat posed by the virus could leave them vulnerable to potential legal action by people, who were misled and may even have died due to the channel’s falsehoods. He stated that Murdoch and his family had taken personal steps to protect themselves at the same time Hannity and Regan were telling everyone that the disease was a hoax.

Zelo Street also suggests that the WASHLITE suit could be the acorn from which a massive oak grows as it becomes a class action, an action that could make the damages to the Murdoch’s empire from the phone hacking scandal small beer.

https://zelo-street.blogspot.com/2020/04/murdoch-facing-covid-19-lawsuit.html

Fox has been broadcasting propaganda and fake news for years. One academic study of the factual content of its broadcasting found that it was so low, people who took no news at all were actually better informed. The network also has the problem in that the majority of its viewers are in one of the groups most vulnerable to the disease – the elderly. Most of its viewers are in their 70s, which means that there are very many people, who may have been killed by taking the network’s denials seriously. I hope no one has died because of Fox, but the lawsuit does have a very good point. I’ve no doubt that Fox will throw whatever they can at the suit to get it thrown out of court or a ruling in their favour. But this could still be one to watch.

 

Rachel Riley Fans Bully Ken Loach into Resigning as Anti-Racism Judge

Okay, we’re in the middle of an unprecedented public health emergency, a global pandemic that is forcing country after country across the world to go into lockdown. The French passed legislation a week or so ago stipulating that citizens had to have documented permission in order to leave the homes. Earlier this week our clown of a Prime Minister, Boris Johnson, appeared on television to tell us that he was ordering us, with certain exception, to stay in our homes. The exceptions are key workers and people caring for the sick. You are allowed to leave home to get food and other necessary visits. But that’s it. Shops, businesses and libraries are closing, and there are to be no public gatherings of more than two people.

The crisis has brought out the very best and worse of people. People are going round to check on and run errands for neighbours in high-risk categories, such as those over 70, and those with pre-existing conditions that make them more vulnerable, like cancer patients. On the other hand, we’ve also seen mobs clearing the shelves of food and toilet paper in supermarkets and stores, hoarding them and so preventing others, like the elderly, sick and healthcare workers, from acquiring them. One of my neighbours was so upset when she personally saw this happening when she went shopping that she burst into tears in her car.

But one person the crisis hasn’t affected is Rachel Riley. She appears to be as squalid, mean-spirited, spiteful and bigoted as ever. She, Oberman and a female hack had tried to get Ken Loach and Michael Rosen dropped from judging a competition organised by the anti-racist organisation, Show Racism the Red Card, because she decided they were anti-Semites. The accusation’s risible. Ken Loach is a left-wing film auteur, who is passionately anti-racist. And that includes fighting anti-Semitism. Of course the Thatcherites inside and outside the Labour party and the Israel lobby tried to smear him as anti-Semite a year or so ago because he has directed a film attacking Israel’s barbarous treatment of the Palestinians. But he enjoys the support of very many anti-racist, self-respecting Jews in the Labour Party. When he appeared at a meeting of Jewish Voice for Labour, he was given a standing ovation.

As for Michael Rosen, not only is the accusation risible, it’s also personally offensive. Rosen’s Jewish, though this doesn’t bother the smear merchants. They seem to especially delight in smearing Jews, who dare to have the temerity to demonstrate that Judaism does not equal Zionism. Indeed, there is, or was, a bit of graffiti on a wall in Jerusalem stating ‘Judaism and Zionism are diametrically opposed’. This is an attitude completely alien to the Jewish establishment. As Tony Greenstein has pointed out time and again, the current Chief Rabbi Ephraim Mirvis grew up in apartheid South Africa and a right-wing settlement on land stolen from the Palestinians, and led a British contingent on the March of the Flags. This is the annual event when Israeli bovver-boys goose step through the Muslim sector of Jerusalem, vandalising property and trying to intimidate the locals. Rosen is an author, poet and broadcaster. He was the Children’s Poet Laureate. I believe he has, like so many other Jewish Brits, lost relatives in the Shoah. He is a Holocaust educator, and appeared before parliament to testify about it. Like Loach, he is very, very definitely no kind of anti-Semite or Nazi. But because he dared to support Jeremy Corbyn, Riley and the other smear merchants attacked him.

Show Racism the Red Card defied the smear campaign of Riley and her fans. The organisation had received statements from people from all walks of life supporting Loach and Rosen. It therefore announced that they were delighted to have them as judges. That should have been it. But it wasn’t. Riley issued another Tweet claiming that Loach is a Holocaust denier. This was because Loach had initially supported another person, whom he believed had been unfairly accused of anti-Semitism. When he found out that the woman really was an anti-Semite and Holocaust denier, he cut off all further communication. Riley deleted this Tweet, but the damage was done. Her fans and others, who had been taken in by her lie bombarded Loach and his family with abuse and threats. He has now been forced to withdraw as a judge.

Mike put up a piece commenting on this vile behaviour. He pointed out that Riley will continue bullying and smearing people until she’s stopped. He’s currently fighting a libel case brought by her, despite Riley not challenging the facts on which Mike based his statement that Riley had bullied a schoolgirl for being anti-Semitic, simply because she supported Corbyn. Mike appealed once again for donations, as justice is expensive. If he wins his case, it just might stop her trying to use the law to smear, bully and silence others. See his article at: https://voxpoliticalonline.com/2020/03/18/sickening-bullying-of-innocents-shows-riley-wont-stop-until-she-is-made-to/

Riley’s tactic of posting and then deleting a Tweet that could be considered libelous and an incitement to intimidation is shared by another noxious character: Tommy Robinson. The arch-islamophobe with convictions for assault and contempt of court has a habit of turning up on the doorsteps of his critics, or their elderly parents, with a couple of mates, demanding a word at all hours of the day and night. He’s also handy at dishing out smears. Mike Stuchbery, one of his most persistent critics, has been forced out of his job as a teacher and live abroad, after Robinson and his crew turned up late one night at his house, banging on the walls and windows and accusing him of being paedophile. It wasn’t remotely true, but then, as Boy George sang so long ago, ‘truth means nothing in some strange quarters’. Robinson also gets his followers to persecute and intimidate his critics, and then also denies he has deliberately provoked them. He denounces and doxes them on the Net, posting details of their home addresses, which he then deletes. No, he wasn’t sending his followers round to threaten them. It was all a mistake, and he took the offending Tweet or post off the Net as soon as possible. It’s all ‘plausible deniability’.

And Riley seems to have adopted the same tactic.

Which shouldn’t surprise anybody, considering how closely linked the Israel lobby is with the EDL. Tony Greenstein, in particularly, has documented and photographed various occasions in which pro-Israel, anti-Palestine protesters have turned up virtually arm in arm with the EDL’s squadristi. I am not accusing Riley of being an islamophobe, but she’s adopting their tactics.

She’s disgusting, and it’s long past time when anyone stopped believing her lies and abuse. I hope Mike will be able to do this when he finally has his day against her in court. Not just for Mike, but for everyone else she’s threatened, bullied and smeared.

Private Eye on Audrey White’s Libel Victory over the Jewish Chronicle

A week or so ago, Zelo Street put up a piece reporting that Audrey White, a Labour activist from Liverpool, had successfully sued the Jewish Chronicle for libel. The paper had smeared her as an anti-Semite, and accused her of a number of things, none of which were true, such as undermining the Jewish Labour MP Louise Ellman. Private Eye have also covered the case in their latest issue, for 6th to 19th March 2020. And that’s interesting, not just for what it says about the case itself, but about the Eye’s own attitude to the anti-Semitism witch hunt, in which the Eye has itself been an enthusiastic participant. The item, in the magazine’s ‘Street of Shame’ column, reads

Whatever the true level of anti-Semitism within the Labour party, there has been no shortage of media interest in the subject. Foremost among publications to have taken up the cudgels against labour over the issue has been the Jewish Chronicle (JC).

Curiously, though, the media appear to have ignored the recent settlement of a libel case involving the JC and Audrey White, a Labour party activist in Liverpool. White successfully complained to the Independent Press Standards Organisation (IPSO) that the JC had breached the editors’ code of practice in four articles it published in February and March last year.

The JC alleged that White had actively undermined Louise Ellman, the former Labour MP for Liverpool Riverside, who quit the party in October last year. Finding in favour of White, the IPSO ruled the JC articles to be “significantly misleading” and castigated the paper for having resorted to “unacceptable” obstruction during IPSO’s investigation. The JC agreed to apologise to White, and pay her substantial libel damages and costs. 

What is a mystery is why the JC didn’t realise its treatment of White, which could be construed as a witch-hunt, was akin to the very type of behaviour in the Labour Party it would rightly condemn.

Firstly, while it’s great the Eye is reporting this when the rest of the media isn’t, it isn’t innocent of pushing the anti-Semitism smears itself. Like the rest of the press and broadcasting, it accepted uncritically the claims of the Zionist Jewish establishment and the Blairites in the Labour party that Labour was a seething cauldron of Jew hatred. In fact, while anti-Semitism unfortunately does exist, it’s at a much lower level than in the parties further to the right. And as left-wing bloggers and Israel-critical Jewish bloggers and activists have pointed out, the vast majority of anti-Semitism comes from the far right. People have written letters to the Eye trying to point this out, but the smears continued. And the Eye’s response to one such letter was to cite Jon Lansman, the founder of Momentum, who certainly believed the allegations. The article begins with a note of doubt about the true extent of anti-Semitism in Labour – you’ll note the phrase ‘Whatever the true level of anti-Semitism within the Labour Party’ – but at the time the magazine made it clear that it had no doubt that the claims were true. This seems more than a bit contradictory, even hypocritical. But then, the election has come and gone, and Boris is in with a huge majority, Corbyn is stepping down as leader and all the candidates for the leadership have signed the Board of Deputies wretched pledges. So the smears aren’t needed any more. But don’t worry, I’m sure that they’ll be revived the moment the Tory establishment gets frightened and the Israel lobby finds it expedient.

And Audrey White isn’t the only person by any means the Jewish Chronicle and others have libeled as anti-Semites. It did it to Mike, along with the Sunset Times, the Depress and the Scum, if I remember correctly, when these rags told the world Mike was an anti-Semite and a Holocaust denier. Mike complained to IPSO, and the rags were forced to issue retractions. It was settled before Mike could begin libel proceedings, and so these, ahem, alleged newspapers, were spared the humiliation of a court judgement.

I’ve blogged several times complaining that, while the Eye and the rest of the press must know that the majority of anti-Semitism accusations are false – one Labour insider recently told the Canary or Novara Media that a third of them all came from the same person – the press, including the Eye, has resolutely refused to interview or profile any of the victims. It’s been a true witch hunt in that, like Arthur Miller’s The Crucible, the mere accusation is taken as proof, an assumption that the Board of Deputies has malignly incorporated into their wretched pledges. No-one in the establishment media has interviewed or defended victims like Ken Livingstone, Jackie Walker, Marc Wadsworth, Tony Greenstein, Cyril Chilson, Martin Odoni, Mike, Asa Winstanley or any of the others. That would be going too far, as it would effectively disprove the anti-Semitism smears. And as the left-wing critics of Israel like Greenstein, Odoni, Walker and Winstanley are well able to show that is the Israeli state that is profoundly and aggressively racist, any interview or defence of them would also not only undermine the position of the Israel lobby and the Zionist Jewish establishment, it could also embarrass Britain’s own foreign policy in the Middle East. Greenstein and historians like Ilan Pappe and John Newsinger have shown just how deeply entwined Zionism and Israel have been with British colonial goals since the British Mandate.

As for the Eye’s statement at the end that the Jewish Chronicle would otherwise be against any form of witch hunt, this is the complete opposite of the truth. The Jewish Chronicle has been one of the main instigators of the witch hunt in and against the Labour Party. Possibly the Eye means that it would be against any anti-Semitic witch-hunt, but even this is highly doubtful. Many of the victims – Tony, Jackie, Cyril, Martin and others – are self-respecting, decent Jews. But they’re vilified and smeared as anti-Semitic and self-hating simply because they’re anti-Zionist, or have otherwise criticised Israel. And the abuse they have consequently suffered would be unequivocally condemned as anti-Semitic if it came from gentiles.

And the Jewish Chronicle gives every sign or wishing to continue its persecution. A week or so ago, Tony Greenstein on his blog reported that the Chronicle’s gentile editor, goysplainer Stephen Pollard, had sent one of its contributors, Geoffrey Alderman, a letter giving him the heave-ho. Alderman’s a very respected historian of the British Jewish community, and a true-blue Tory. The letter didn’t explain why Pollard was letting him go, but the reason seems obvious: Alderman committed the unforgivable sin of writing a piece in the Spectator declaring that Corbyn wasn’t an anti-Semite. And this show of integrity against lies and smears couldn’t be tolerated.

It’s very welcome that the Eye has finally decided to report White’s victory against the lies and smears of the Israel lobby. But this is just one incident a long line which the magazine, like the rest of the media, has very conveniently chose to ignore.

But this may well change. Mike is taking the Labour Party to court for breach of contract over the wrongful decision to expel and smear him as an anti-Semite. His case is solid. When I went to court to support him the other month, the judge express surprise that, given the importance of the case, the press wasn’t present.

I don’t doubt it will be there next time. And that will be very embarrassing for those responsible for the smears.

 

A Conservative Accusation of Liberal Bias at the Beeb

Robin Aitken, Can We Trust the BBC (London: Continuum 2007).

Robin Aitken is a former BBC journalist, and this book published 13 years ago argues that the BBC, rather than being unbiased, is really stuffed full of lefties and the broadcaster and its news and politics programmes have a very strong left-wing, anti-Conservative bias. Under Lord Reith, the BBC upheld certain core British values. Its news was genuinely unbiased, giving equal time to the government and opposition. It also stood for essential institutions and such as the monarchy, the constitution, the British Empire and Christianity at home, and peace through the League of Nations abroad.

This changed radically between 1960 and 1980 as the BBC joined those wishing to attack and demolish the old class-bound institutions. Now the BBC stands for passionate anti-racism, ‘human rights’, internationalism and is suspicious of traditional British national identity and strongly pro-EU. It is also feminist, secular and ‘allergic to established authority whether in the form of the Crown, the courts, the police or the churches.’ This has jeopardised the ideal at the heart of the Corporation, that it should be fair-minded and non-partisan.

Aitken does marshal an array of evidence to support his contention. This includes his own experience working for BBC Scotland, which he claims was very left-wing with a staff and management that bitterly hated Margaret Thatcher and made sure that the dismantlement of the old, nationalised industries like shipbuilding was properly lamented, but did not promote it as ‘creative destruction’ as it should, nor the emergence of the wonderful new information industry north of the border. A later chapter, ‘Testimonies’, consists of quotations from other, anonymous rightists, describing how the Beeb is biased and bewailing their isolated position as the few Conservative voices in the Corporation. He is particularly critical of the former director-general, John Birt. Birt was recruited in the 1990s from ITV. He was a member of the Labour Party, who brought with him many of his colleagues from the commercial channel, who also shared his politics and hatred of the Tories. He goes on to list the leading figures from the Left, who he claims are responsible for this bias. These include Andrew Marr, the former editor of the Independent, and the left-wing, atheist journo and activist, Polly Toynbee.

Aitken also tackles individual topics and cases of biased reporting. This includes how the BBC promoted the Labour Party and the EU before Labour’s landslide victory in the 1997 general election. The Conservatives were presented as deeply split on the issue and largely hostile to EU membership. The EU itself was presented positively, and the Labour Party as being united in favour of membership, even though it was as split as the Tories on the issue. Another chapter argues that the Beeb was wrong in challenging the government’s case for the Iraq Invasion. He claims that in a poll the overwhelming majority of Iraqis supported the invasion. The government did not ‘sex up’ the ‘dodgy dossier’ in order to present a false case for war, and it was wrong for the Beeb to claim that Blair’s government had.

The chapter ‘The Despised Tribes’ argues that there are certain ethnic or religious groups, who were outside the range of sympathy extended to other, more favoured groups. These include White South Africans, the Israeli Likud Party, Serb Nationalists under Milosevic, the Italian Northern League, Le Pen and the Front National in France, the Vlaams Blok in Belgium, American ‘Christian Fundamentalists’, conservative Roman Catholics, UKIP ‘and other groups who have failed to enlist the sympathies of media progressives’. These include the Orange Order and Ulster Protestants. He then claims that the Beeb is biased towards Irish Republicans, who have successfully exploited left-wing British guilt over historic wrongs against the Roman Catholic population. He then goes on to claim that Pat Finucane, a lawyer killed in the Troubles, was no mere ‘human rights’ lawyer but a senior figure in the IRA.

The chapter, ‘The Moral Maze’ is an extensive critique of a Panorama documentary claiming that the Roman Catholic condemnation of premarital sex and contraception was causing needless suffering in the Developing World through the procreation of unwanted children and the spread of AIDs by unprotected sex. This is contradicted by UN evidence, which shows that the African countries with the lowest incidence of AIDS are those with the highest Catholic populations. The Catholic doctrine of abstinence, he argues, works because reliance on condoms gives the mistaken impression that they offer total protection against disease and pregnancy, and only encourages sexual activity. Condoms cannot offer complete protection, and are only effective in preventing 85 per cent of pregnancies. The programme was deliberately biased against the Roman Catholic church and the papacy because it was made from the viewpoint of various groups with an explicit bias against the Church and its teaching on sexuality.

Aitken’s evidence is impressive, and I do accept part of his argument. I believe that the Beeb is indeed in favour of feminism, multiculturalism and human rights. I also believe that, the few remaining examples of the Beeb’s religious programming notwithstanding, the Corporation is largely hostile to Christianity in ways that would be unthinkable if applied to other religions, such as Islam. However, I don’t believe that the promotion of anti-racism and anti-sexism is wrong. And groups like the Northern League, Front National and other extreme right-wing political and religious groups, including UKIP, really are unacceptable because of their racism and should not be given a sympathetic platform. Their exclusion from the range of acceptable political and religious views is no bad thing.

But the book also ignores the copious documentation from the various media study units at Cardiff, Glasgow and Edinburgh universities of massive BBC Conservative bias. Jacky Davis and Raymond Tallis have a chapter in their book on the gradual, slo-mo privatisation of the NHS, NHS – SOS, on the way the media has promoted the Tories’ and New Labour’s project of selling off the health service. And this includes the Beeb.  The Corporation was hostile to Labour after Thatcher’s victory, promoting the SDP splinter group against the parent party in the 1983 election, as well as the Tories. This pro-Tory bias returned with a vengeance after the 2010 Tory victory and the establishment of austerity. Barry and Savile Kushner show in their book, Who Needs the Cuts, how the Beeb excludes or shouts down anyone who dares to question the need for cuts to welfare spending. Tories, economists and financiers are also favoured as guests on news shows. They are twice as likely to appear to comment on the news as Labour politicians and trade unionists.

And we have seen how the Beeb has pushed the anti-Labour agenda particularly vigorously over the past five years, as it sought to smear Jeremy Corbyn and the Labour Party as institutionally anti-Semitic at every opportunity. Quite apart from less sensational sneering and bias. The guests on Question Time have, for example, been packed with Tories and Kippers, to whom presenter Fiona Bruce has shown particular favour. This has got worse under Johnson, with the Beeb now making it official policy not to have equal representation of the supporters of the various political parties in the programme’s audience. Instead, the majority of the audience will consist of supporters of the party that holds power in that country. Which means that in England they will be stuffed with Tories. Numerous members of the BBC news teams are or were members of the Tory party, like Nick Robinson, and a number have left to pursue careers at No 10 helping Cameron, Tweezer and Boris.

The evidence of contemporary bias in favour of the Tories today is massive and overwhelming.

With the exception of particular issues, such as multiculturalism, feminism, a critical and sometimes hostile attitude towards the monarchy, and atheism/ secularism, the BBC is, and always has been, strongly pro-Tory. The Birt era represents only a brief interval between these periods of Tory bias, and I believe it is questionable how left-wing Birt was. Aitken admits that while he certainly was no Tory, he was in favour of free market economics.

This book is therefore very dated, and overtaken by the Beeb’s massive return to the Right.