Sunday Times

Hooray! Murdoch Papers Too Ashamed to Publish Pathetic Circulation Figures

Ho ho! Zelo Street yesterday published a very interesting and amusing article about the continuing decline of the lamestream press. Jim Waterson, a hack at the Guardian, posted a series of tweets about the latest circulation figures for British newspapers. And they aren’t encouraging. Zelo Street has said for the past couple of months that the press has been badly hit by the lockdown. People simply aren’t buying papers. It’s why the Murdoch rags, inter alia, have been pushing for the lockdown to be lifted and actually took to implore their readers and internet followers to #buyapaper. They’re not remotely interested in the welfare of the great British public. But they are worried about falling sales and what Murdoch and the other chief inmates of News International will do about them – like start laying people off.

Waterson tweeted that, although the newspaper sales figures were supposed to be out that day, the industry had insisted that they should no longer be published. The monthly ABC sales charts have also been permanently stopped because they give a ‘stimulus to write a negative narrative of circulation decline.’ Which in English, rather than the garbled version spouted Newslink’s yuppie manager in the comedy series Drop the Dead Donkey, means that it encourages people to write about how the press is in trouble. Nevertheless, most of the papers did publish their figures. The exceptions were the Times, Sunday Times, Torygraph and the Scum. And the paper with the highest circulation was the Daily Heil, with 944,981 copies sold.

Well, as the character, Gus, once said, I’ll just throw that into your intellectual wok and see if it stir fries.

Zelo Street points out that this is the first time no newspaper has sold less than a million a copies. It also suggests that this has happened to the Sun, which is why the super, soaraway Current Bun is not publishing its figures. It’s possibly been supplanted by the Heil for the first time in 40+ yearsThe Street also argues quite reasonably that both the Heil’s and Scum’s Sunday editions will have worse sales than the dailies. This means that the press is in terminal decline and we’re entering the endgame.

Novara Media’s excellent Aaron Bastiani put an additional boot into the Murdoch title’s shame. If newspapers won’t publish their sales figures, then the Beeb shouldn’t review their front pages every morning. Unless we know these papers’ reach, it’s just giving them free advertising.

Good point.

Zelo Street also states that the press is probably going to lose even more readers when they work out that the papers they support wanted the lockdown lifted for the sake of their own profits, not out of concern for the public’s wellbeing. A number of may well die from Coronavirus infections picked up when the papers told them that the disease was nothing to worry about. And their survivors will put two and two together and decide not to continue supporting them. Or even bringing a class lawsuit against them.

See: https://zelo-street.blogspot.com/2020/05/press-heading-for-early-oblivion.html

My guess is that the reason the Torygraph and the Murdoch rags aren’t publishing their sales figures is partly economic. Apart from being embarrassed at how pathetically their mighty organs are doing, they’re also afraid of repercussions from advertisers. If they find out how low the newspapers are selling, they may well want the advertising rates reduced. This will mean a further drop in these newspaper’s income. Which means greater losses, and the threat of even more redundancies.

To many people it will come as absolutely no surprise that the Times and the Torygraph are in such a mess. Private Eye have covered many times their problems and falling circulation in its ‘Street of Shame’ column. In the case of the Torygraph, it’s problems are due to bad corporate management, including a devotion to internet gimmicks rather than solid news reporting and deliberately altering news content in their interests of the advertisers. This last policy so infuriated Peter Oborne that he left the paper and went instead to the Heil, making his own criticisms of it very public. There have already been redundancies and cutbacks, but these have failed to halt the paper’s continuing decline. The Eye has also said that the Times’ sales are now so low, that if it were any other paper it would either have been folded or put up for sale by its management years ago. But it’s the British paper of record, and so allows Murdoch to grab a place at the government table because of its prestige. Which means that if its circulation is so low that there’s no reason the Beeb, or anyone else, should take any notice of it, Murdoch’s ability to influence government decisions, even to act as kingmaker in his decision which party to support, is severely damaged.

Ditto with the Scum. It certainly didn’t have the Times‘ prestige or even its journalistic standards – indeed, it’s a matter of debate whether the scabrous rag had any standards at all. But it was Britain’s leading newspaper with a huge circulation, and more visibly influenced British politics through its shrill trumpeting of everything Thatcher and the Tories ever did, until Murdoch decided to flirt with New Labour. Now that’s also been seriously damaged.

Zelo Street is right in that these newspapers still have an influence beyond their print sales through their online presence, but there are problems here as well. Many of their articles are behind paywalls, which means that many casual readers won’t read them because they won’t want to pay or subscribe to the wretched rags. And if they are free, then it comes from money made from print sales. Which mean that when those go down, the paper’s ability to put up their articles free on the net also declines. The situation does not look good.

I’ve no sympathy for any of these foul rags. I suppose it’ll be a shame if the Times folds, after lasting for nearly 300 or so years. But as it, its Sunday counterpart and the Scum are just rightwing, Tory propaganda rags that lies, smear and libel decent people with absolutely no compunction, as far as I’m concerned it deserves to go under. Britain will be better off without them.

And while we’re on the subject, what about the sales figures for Private Eye? I know it’s a magazine rather than a newspaper, but much of it is news. My guess is that it’s circulation is also falling in line with the rest of the press. It’s hostility and snide remarks about left-wing news sites and internet organisations like The Canary and The Skwawkbox also seem to suggest that it’s afraid of their competition. Private Eye does publish some very good stuff, but it has also promoted the Blairites and the anti-Semitism smears against Corbyn’s Labour party, as well as other material which is utterly wrong. So I have very mixed feelings about it.

As for the rest of the press, their mostly right-wing propaganda rags, and so absolutely nothing worthwhile will be lost if they go under as well.

 

 

Tony Greenstein on What Corbyn Should Have Said to Andrew Neil

In his piece today demolishing the anti-Semitism witch-hunt against the Labour Party, and Jeremy Corbyn’s absolute capitulation to the liars and smear merchants behind it, Tony Greenstein suggests how Corbyn should have handled Andrew Neil in an interview he gave with the broadcaster on his politics show back in November.

Neil challenged Corbyn to apologise to the Jewish community for the anti-Semitism that was rampant in the Labour party and his failure to deal with it. Anti-Semitism was not rampant in the Labour party, and Corbyn had dealt very effectively with real anti-Semitism. Greenstein therefore rightly says that Corbyn should have refused, saying he had nothing to apologise for. And then he should gone on the attack pointing out Neil’s hypocrisy in asking the question. When Neil was editor of the Sunday Times, he hired David Irving to write a piece about the supposed Goebbel’s diaries. That’s the David Irving, who really was an anti-Semite and Holocaust denier and was proven in the court case he lost against Deborah Lipstadt. And then he could have raised the issue of Taki’s continuing employment with the Spectator. Taki really is an anti-Semite, who recently praised the Greek neo-Nazi Golden Dawn in the magazine’s pages. This would have been extremely uncomfortable for Neil, whose chairman of the board government the wretched rag. When Owen Jones raised this very issue when he was on one of Neil’s wretched programmes, Neil was visibly frightened and asked if he was trying to get him sacked. Greenstein writes

‘That Andrew Neil Interview and David Irving

Not once did Schneider, Milne and Carrie Murphy ask themselves why, if the ‘anti-Semitism’ offensive was genuine, that it was the Right who were its most ardent advocates? One of its most fervent supporters was BBC broadcaster Andrew Neil. Neil crucified Corbyn in an election interview in November 2019 when he asked whether Corbyn would apologise to the Jewish community for Labour anti-Semitism.

It was a predictable question and there was a simple response. ‘I have nothing to apologise for’. Corbyn could then have gone on to condemn Labour’s genuine racism, against Black people:

 ‘I do however wish to apologise to Britain’s Black community for Labour’s previous support for the ‘hostile environment’ policy and the Windrush scandal. Our decision not to oppose the 2014 Immigration Act was scandalous.’

When Neil responded, listing examples of Labour ‘anti-Semitism’, such as the attempts to deselect Louise Ellman and Zionist diva Luciana Berger, there was a very simple response.

Corbyn could have told Neil that he had no intention of taking lessons on anti-Semitism from someone who, as Editor of the Sunday Times had hired a holocaust denier, David Irving, to examine the Goebbels Diaries which had just been discovered in a Moscow archive! As Jewish historian David Cesarani commented: ‘David Irving denies the gas chambers. Anyone who deals with him is tainted with that.’

And whilst Neil was spluttering Corbyn could have mentioned the fact that when Boris Johnson was Editor of The Spectator he hired Taki, the owner of Takis magazine for whom David Duke of the KKK wrote. Taki himself was no slouch when it came to anti-Semitism.  As his biography records:

‘He (Boris) could have dispensed with Taki… but consistently chose not to, despite entreaties from many critics, including his own father-in-law Charles Wheeler. It is down to Boris that Taki was able to run columns on ‘bongo bongo land’, West Indians ‘multiplying like flies’ and one on the world Jewish conspiracy, in which he described himself as a ‘soi-disant anti-Semite’.

Even the right-wing owner of the Spectator Conrad Black, asked Boris to dismiss Taki after he had criticised Black for marrying a Jewish woman. Boris refused. Taki wrote for the Spectator for as long as Boris was editor. And who was Chairman of the Board of Press Holdings Media Group which owns The Spectator? Andrew Neil!

Of course, having accepted the ‘anti-Semitism’ narrative, Corbyn had no response. Not once did he point out the hypocrisy of Britain’s racist tabloids and the BBC for having ignored the Windrush Scandal, in which Black British citizens were deported to their death, instead concentrating on Labour ‘anti-Semitism’ which didn’t hurt a single Jewish person.’

http://azvsas.blogspot.com/2020/04/pt-2-labours-leaked-report-sad-sorry.html

This is all absolutely correct. Anti-Black racism is far more prevalent than anti-Semitism, and far more respectable. There would have rightly been a storm had May’s government similarly rounded up Jews of foreign parentage on the same grounds. But Cameron and May felt able to deport the Windrush migrants, who had every right to remain in this country, because of anti-Black racism.

Unfortunately Corbyn caved in to Neil and the other smear merchants in the media and Conservative political establishment. And in doing so he not only allowed himself to be ousted, but also decent anti-racists and his own supporters, people like Livingstone, Mike, Jackie Walker, Martin Odoni, Marc Wadsworth, Cyril Chilson, and Greenstein himself, to be smeared and expelled.

Boris Johnson’s Culpable Idleness in the Coronavirus Crisis

Published by Anonymous (not verified) on Mon, 20/04/2020 - 4:31am in

The Sunday Times seems to have caused a massive ruckus today in its piece about Boris Johnson’s abject failure to tackle the Coronavirus when it first emerged. He didn’t take it seriously, and delayed taking any action at all for too long. Two weeks were wasted by his refusal to impose a lockdown until the very last minute. He also wasted five weeks in which he simply didn’t turn up at the Cobra meetings about the emergency. As Zelo Street remarks in his piece about the scandal, this means that during the time he wasted, Johnson ‘went on a killing spree, as sure as if he’d emptied an Uzi into all those poor souls.’

This material isn’t anything new. Mike points out in a couple of his articles today that he had put up posts detailing Johnson’s catastrophic lack of action about the virus on several of the pieces he put up on his personal blog.

See: https://voxpoliticalonline.com/2020/04/19/if-you-want-to-survive-coronavirus-its-time-to-use-your-intelligence-and-stop-reading-the-sunday-times/

The Sunday Times’ article was hidden behind a paywall and Murdoch’s goons are angry that Owen Jones copied the article’s salient points and issued them as a series of Tweets, so that people don’t have pay to see it. A series of hacks consisting of Oliver Kamm, Polly Vernon, Caitlin Moran and Hadley Freeman have moaned about the newspaper not getting its money for the article. They complain that it’s not about giving Murdoch a profit, but allowing the newspaper to continue publishing more quality articles like it. Quality journalism in Murdoch rags is, as Spock’s father says of Klingon justice in the conclusion to the Star Trek film, The Search for Spock, ‘an interesting point of view’. The Sunday Times is the newspaper that libeled Mike as an anti-Semite and Holocaust denier, and has libeled so many others from the left over the years. It was the Sunday Times, back in the 90s, that was successfully sued by former Labour leader Michael Foot after it wrongfully claimed that he was a KGB spy codenamed ‘Comrade Boot’. Mike has pointed out that all the information was already available on the net long before, and all he needed to do to produce his articles was to collect it and write it up. Zelo Street has also made the point that the Guardian and FT also put out free articles on line. The Sunset Times was also edited by years by John Witherow, who is notorious for using illegal information gathering. And asking people to provide their personal information to Murdoch’s crew to read the articles and others like it is just too much. He acidly comments that ‘they sup some strong stuff in that media bubble.’

See: https://zelo-street.blogspot.com/2020/04/murdoch-paywall-pleading-pathetic.html

Nevertheless there was one aspect about Johnson’s conduct discussed in the Sunset Times article that I found particularly shocking. This was BoJob’s own immense laziness. It appears that Johnson didn’t attend crucial meetings about the virus and dithered because, quite simply, he couldn’t be bothered to get off his well-fed, Eton-educated rear end. The paper quotes one government adviser as saying

“what you learn about Boris was he didn’t chair any meetings. He liked his country breaks. He didn’t work weekends. It was like working for an old-fashioned chief executive in a local authority 20 years ago. There was a real sense that he didn’t do urgent crisis planning. It was exactly like people feared he would be”.

As Zelo Street points out, the explodes the well-crafted Tory spin that Johnson has been working so hard, that he became exhausted and thus came down with the virus. The Street also says that the article has upset the government, and they’ve already set the spin machine going, with Michael Gove appearing on the Andrew Marr Show this morning to rebut it. The delays in tackling the virus mean that many more people have contracted it than would otherwise have done, and many of these have died, or soon will. And the Tory press is again lying to us about how hard Johnson is working. But the real reason Johnson was taken ill is that he was overweight and unhealthy.

The government’s reputation will take a hit from these revelations, but the real damage will be done to that of the press. ‘It is’ Zelo Street says, ‘the craven, courtier, client stenographers of our free and fearless press who will be exposed as preening, shameless, selfish and unprincipled propagandists.’

As for Johnson, he concludes ‘Some of us knew he was worse than useless. This knowledge is slowly, but surely, spreading to others. If only it was as contagious as the Coronavirus.’

See: https://zelo-street.blogspot.com/2020/04/boris-and-five-week-killing-spree.html

Alternative news sites like Mike’s have been telling you this for months, if not years. But now some people have only woken up to how bone idle, incompetent and utterly, utterly unfit to run our great country because, after months of inaction, the Sunset Times has come out and said it.

I’ve blogged many times about how Mike, Zelo Street and other left-wing news sites have got the story before the lamestream media. This is another example. If you want reliable news and informed comment, go to them. Murdoch simply gives you right-wing propaganda and all too often, along with the rest of the press, simply follows them.

Jewish Chronicle Folds – Real Fighters Against Racism and Anti-Semitism Not At All Bothered

Here’s a rather positive story from yesterday. According to Mike, the Jewish Chronicle and the Jewish News have been forced to close. They’re blaming the lockdown, which has also damaged News Corporation profits so much that Murdoch’s minions wrote pieces in his wretched rags begging the public to buy newspapers. Which is something else that is highly amusing. Critics of the Chronicle and its foul editor, Stephen Pollard, suggested that the real reason might be all the money it’s being forced to pay in damages to all the people it’s libeled. 

The Chronicle was a right-wing, Tory rag. Its editor, Pollard, has written various pieces across the years claiming that the left, trade unions and Muslims are serious threats to western civilisation. It’s a list that once a time included Jews. That’s changed, because British Jews, by and large, are very assimilated and generally, but not uniformly, prosperous. Sixty per cent of the Jewish population is middle and upper middle class. It’s that wealthy, Tory voting section of the British Jewish population that the Jewish Chronicle spoke for.

It was also fanatically pro-Israel, and so was one of the worst in libeling and smearing the country’s critics, pro-Palestinian activists and over the last few years, Jeremy Corbyn, his supporters and the Labour Party as a whole. This included Mike of Vox Political, who the Chronicle and a number of other papers, including the equally repulsive and loathsome Sunset Times, smeared as an anti-Semite and Holocaust denier. Mike isn’t, never was, and never will be. Mike launched a successful appeal with IPSO, the press regulator, against those rags, and they were forced to print retractions. But this didn’t stop them continuing with their campaign of lies and smears against Labour.  Pollard’s spite wasn’t just reserved for those outside his newspaper’s staff. A few weeks ago he sacked long-time Chronicle contributor Prof. Geoffrey Alderman, an expert in British Jewish history. He gave no reason in his letter to Alderman telling him his services were no longer required, but many observers were in no doubt of the real reason. Alderman had committed the terrible crime of penning a piece in the Spectator stating that Corbyn wasn’t an anti-Semite but a friend to Jews. Pollard couldn’t tolerate the spectacle of the truth contradicting his smears. Alderman’s certainly no man of the left, and I think he’s a convinced Zionist. But this didn’t save him from Pollard’s wrath. Pollard himself isn’t Jewish, which led to the Chronicle’s  Jewish critics calling his thunderous exhortations to their community to support Israel ‘goysplaining’. In fact, critics of the smear campaign against critics of Israel, and Jeremy Corbyn and his supporters, like Tony Greenstein have repeatedly pointed out that the Israel lobby is especially venomous towards Jews, who refuse to give their wholehearted and absolute support to a nation to which they do not belong, nor in many cases have ever been to.

Mike in his article reproduced the comments on Twitter from various people and organisations about the Chronicle’s collapse. And they had absolutely no regrets about the rag’s demise whatsoever because of its role in pushing the smears. In fact, they welcomed it. They included  organisations like the Jewish human rights group, Jews Sans Frontieres, Socialist Voice, and the newspaper/ site Dorset Eye. One commenter, John O’Connell, summed up the situation and said ‘What was once a proud and worthy voice for Jewish communities has in recent years become a Tories and Right Wing mouthpiece for Anti Myths and Rhetoric’.  Two of the people, Neil Clark and Andrew Feinstein, had been personally attacked and vilified by the Chronicle, and so weren’t sorry to see it go at all.

The people the Chronicle and the Jewish News smeared in their campaign of hate against Corbyn, the Labour Party and pro-Palestinian activists were decent, genuinely anti-racist people and opponents of anti-Semitism. The quality of British print journalism has been raised by their closure. Unfortunately, the rest of the scummy Tory press still seems to be going, though hopefully it won’t be too long before the Sunset Times and the Torygraph go the same way. It’s sad that some of the people being laid off will be ordinary, decent peeps, but the rag itself won’t be missed. However, as Nathaniel Gibbons pointed out, Pollard is now reduced to spouting his defamatory, racist bile in the Heil, Torygraph and Scum.

And Britain would only gain if those despicable rags followed the Chronicle into closure and liquidation.

See: https://voxpoliticalonline.com/2020/04/08/jewish-chronicle-to-close-with-staff-redundancies-the-quality-of-uk-media-has-improved/

The Eugenicist Attitude to the Coronavirus: the Buck Stops with Boris

Earlier this week, I got a message from Labour leadership hopeful Lisa Nandy urging everyone to put their political differences,including trade unions and employers, and unite to tackle the current emergency. I’d agree with her, if I had faith in the current government. If I believed that Boris Johnson was a competent Prime Minister, who was also deeply concerned to protect the lives and livelihoods of everyone in this great nation. But I cannot honestly say that he is. And one of the reasons that he isn’t is that he let the government’s policy to the virus outbreak be determined by his pet polecat, Dominic Cummings. 

The Sunday Times astonished the British public last Sunday by revealing that the government’s attitude to the spread of the virus had been decided by Bojob’s favourite polecat, Dominic Cummings. And Cummings had decided that it should be tackled by allowing the British public to develop herd immunity. The virus was to be allowed to spread throughout the population, so that people became naturally immune. Biologists, doctors, and epidemiologists warned instead that this wouldn’t work. It has only ever been achieved using vaccination, and if the virus was allowed to spread, it could result in the deaths of a quarter of million people. Its victims would be chiefly the old and the already sick. Tragically, as we’re seeing now, its victims also include young, previously healthy people in their 20s and 30s. Cummings had told people privately that his chief concern was to protect the economy, and if a few old people died, too bad. It’s a disgusting attitude, and Zelo Street was exactly right in his article about it when he says that it places Cummings’ beyond the pale, and that he has to be removed and a public inquiry held afterwards.

https://zelo-street.blogspot.com/2020/03/dominic-cummings-fan-hits-shit.html

Cummings’ attitude is rooted in eugenics. This views humans in very coarse, crudely Darwinian terms. For the race to improve, superior stock must be allowed and encouraged to breed. The inferior are to be weeded out through natural selection – they are either to be allowed to die through disease or their own mental and physical handicaps, or sterilised. In the 19th century, the American corporate elite advanced eugenicist arguments to prevent the government passing what would now be called ‘health and safety’ legislation. It was worse than useless to try to improve the condition of the poor with public welfare. The poor were sick and disabled not through poor working or living conditions, but simply because they were biologically unfit. Any attempt to improve their conditions would only result in the biologically inferior breeding, and so contaminating the rest of the human stock. By the 1920s, about 25 American states had passed legislation providing for the compulsory sterilisation of the disabled. The policy was enthusiastically adopted by the Nazis, who boasted that they were making absolutely no innovations. They took it to its horrific conclusion, however, with the SS’ murder of the insane and mentally handicapped in special clinics. A policy that prepared the way for the Holocaust and the wholesale murder of the Jews with cyanide gas.

And the Tories seem to be permeated through and through with eugenicist attitudes. They were forced to sack Andrew Sabisky as one of Bojob’s aides because he held similar noxious views. Toby Young, the Spectator journalist and media sleaze, lost his job on Tweezer’s board, set up to represent students, after it was revealed he was also a eugenicist. Tobes had attended conferences at University College London on eugenics, where real anti-Semites, racists and Nazis gathered. And Maggie’s mentor, the loathsome Keith Joseph, caused outrage in the 1970s when he declared that unmarried mothers were a threat to ‘our stock’.

This doesn’t mean that the Tories actively want to round up the disabled and long term sick. But it does explain their absolute complacency about 120,000 deaths or so that have occurred through their austerity, including their obstinate refusal to abandon a policy that is killing people. Cummings should not, of course, have ever been allowed to decide that the government should favour the economy at the expense of ordinary people’s lives. But as Mike also pointed out in an article he posted on Monday, the buck ultimately stops with Bojob. It was Bojob who told the British people that many of them would lose loved ones before their time, when he had not then taken the ‘social distancing’ measures he’s now been forced to adopt to slow down the virus – the closure of schools, pubs, clubs, leisure facilities and social gatherings. And so while the media talked about the Polecat’s horrendous attitude, other peeps on Twitter knew where the real culpability lay. And one woman, MrsGee, probably spoke for many when she said Johnson should resign.

Bid to blame Tory coronavirus strategy on Cummings is baloney. The buck stops with Boris

There’s no question that people’s lives should come before the economy. They were debating precisely this kind of situation in the 19th century. The great Norwegian playwright, Henrik Ibsen, even wrote a piece about it. In one of his plays, the leaders of a spa town are faced with a dilemma. The spa is in the grip of a cholera epidemic, but they are unwilling to close the spa down because of the income it provides the community. Perhaps we would be better governed, and our leaders had been truly prepared for this crisis, if sometime during their education they’d actually read Ibsen or seen the play performed.

But I don’t think Johnson is any too interested in modern Continental literature. He’d rather see what the classics have to say about things and compare himself to Caesar and Churchill.

Private Eye on Audrey White’s Libel Victory over the Jewish Chronicle

A week or so ago, Zelo Street put up a piece reporting that Audrey White, a Labour activist from Liverpool, had successfully sued the Jewish Chronicle for libel. The paper had smeared her as an anti-Semite, and accused her of a number of things, none of which were true, such as undermining the Jewish Labour MP Louise Ellman. Private Eye have also covered the case in their latest issue, for 6th to 19th March 2020. And that’s interesting, not just for what it says about the case itself, but about the Eye’s own attitude to the anti-Semitism witch hunt, in which the Eye has itself been an enthusiastic participant. The item, in the magazine’s ‘Street of Shame’ column, reads

Whatever the true level of anti-Semitism within the Labour party, there has been no shortage of media interest in the subject. Foremost among publications to have taken up the cudgels against labour over the issue has been the Jewish Chronicle (JC).

Curiously, though, the media appear to have ignored the recent settlement of a libel case involving the JC and Audrey White, a Labour party activist in Liverpool. White successfully complained to the Independent Press Standards Organisation (IPSO) that the JC had breached the editors’ code of practice in four articles it published in February and March last year.

The JC alleged that White had actively undermined Louise Ellman, the former Labour MP for Liverpool Riverside, who quit the party in October last year. Finding in favour of White, the IPSO ruled the JC articles to be “significantly misleading” and castigated the paper for having resorted to “unacceptable” obstruction during IPSO’s investigation. The JC agreed to apologise to White, and pay her substantial libel damages and costs. 

What is a mystery is why the JC didn’t realise its treatment of White, which could be construed as a witch-hunt, was akin to the very type of behaviour in the Labour Party it would rightly condemn.

Firstly, while it’s great the Eye is reporting this when the rest of the media isn’t, it isn’t innocent of pushing the anti-Semitism smears itself. Like the rest of the press and broadcasting, it accepted uncritically the claims of the Zionist Jewish establishment and the Blairites in the Labour party that Labour was a seething cauldron of Jew hatred. In fact, while anti-Semitism unfortunately does exist, it’s at a much lower level than in the parties further to the right. And as left-wing bloggers and Israel-critical Jewish bloggers and activists have pointed out, the vast majority of anti-Semitism comes from the far right. People have written letters to the Eye trying to point this out, but the smears continued. And the Eye’s response to one such letter was to cite Jon Lansman, the founder of Momentum, who certainly believed the allegations. The article begins with a note of doubt about the true extent of anti-Semitism in Labour – you’ll note the phrase ‘Whatever the true level of anti-Semitism within the Labour Party’ – but at the time the magazine made it clear that it had no doubt that the claims were true. This seems more than a bit contradictory, even hypocritical. But then, the election has come and gone, and Boris is in with a huge majority, Corbyn is stepping down as leader and all the candidates for the leadership have signed the Board of Deputies wretched pledges. So the smears aren’t needed any more. But don’t worry, I’m sure that they’ll be revived the moment the Tory establishment gets frightened and the Israel lobby finds it expedient.

And Audrey White isn’t the only person by any means the Jewish Chronicle and others have libeled as anti-Semites. It did it to Mike, along with the Sunset Times, the Depress and the Scum, if I remember correctly, when these rags told the world Mike was an anti-Semite and a Holocaust denier. Mike complained to IPSO, and the rags were forced to issue retractions. It was settled before Mike could begin libel proceedings, and so these, ahem, alleged newspapers, were spared the humiliation of a court judgement.

I’ve blogged several times complaining that, while the Eye and the rest of the press must know that the majority of anti-Semitism accusations are false – one Labour insider recently told the Canary or Novara Media that a third of them all came from the same person – the press, including the Eye, has resolutely refused to interview or profile any of the victims. It’s been a true witch hunt in that, like Arthur Miller’s The Crucible, the mere accusation is taken as proof, an assumption that the Board of Deputies has malignly incorporated into their wretched pledges. No-one in the establishment media has interviewed or defended victims like Ken Livingstone, Jackie Walker, Marc Wadsworth, Tony Greenstein, Cyril Chilson, Martin Odoni, Mike, Asa Winstanley or any of the others. That would be going too far, as it would effectively disprove the anti-Semitism smears. And as the left-wing critics of Israel like Greenstein, Odoni, Walker and Winstanley are well able to show that is the Israeli state that is profoundly and aggressively racist, any interview or defence of them would also not only undermine the position of the Israel lobby and the Zionist Jewish establishment, it could also embarrass Britain’s own foreign policy in the Middle East. Greenstein and historians like Ilan Pappe and John Newsinger have shown just how deeply entwined Zionism and Israel have been with British colonial goals since the British Mandate.

As for the Eye’s statement at the end that the Jewish Chronicle would otherwise be against any form of witch hunt, this is the complete opposite of the truth. The Jewish Chronicle has been one of the main instigators of the witch hunt in and against the Labour Party. Possibly the Eye means that it would be against any anti-Semitic witch-hunt, but even this is highly doubtful. Many of the victims – Tony, Jackie, Cyril, Martin and others – are self-respecting, decent Jews. But they’re vilified and smeared as anti-Semitic and self-hating simply because they’re anti-Zionist, or have otherwise criticised Israel. And the abuse they have consequently suffered would be unequivocally condemned as anti-Semitic if it came from gentiles.

And the Jewish Chronicle gives every sign or wishing to continue its persecution. A week or so ago, Tony Greenstein on his blog reported that the Chronicle’s gentile editor, goysplainer Stephen Pollard, had sent one of its contributors, Geoffrey Alderman, a letter giving him the heave-ho. Alderman’s a very respected historian of the British Jewish community, and a true-blue Tory. The letter didn’t explain why Pollard was letting him go, but the reason seems obvious: Alderman committed the unforgivable sin of writing a piece in the Spectator declaring that Corbyn wasn’t an anti-Semite. And this show of integrity against lies and smears couldn’t be tolerated.

It’s very welcome that the Eye has finally decided to report White’s victory against the lies and smears of the Israel lobby. But this is just one incident a long line which the magazine, like the rest of the media, has very conveniently chose to ignore.

But this may well change. Mike is taking the Labour Party to court for breach of contract over the wrongful decision to expel and smear him as an anti-Semite. His case is solid. When I went to court to support him the other month, the judge express surprise that, given the importance of the case, the press wasn’t present.

I don’t doubt it will be there next time. And that will be very embarrassing for those responsible for the smears.